Nadat de doelwoorden allemaal aan bod zijn gekomen in de introductie, worden de vier deelvaardigheden per doelwoord getraind. De vier deelvaardigheden betreffen (1) het automatisch herkennen van het doelwoord, (2) het woord analyseren in klankgebaren, (3) het decoderen en (4) het spellen van het doelwoord.
Voorbereiding
Alvorens gestart kan worden met deze deelvaardigheid is het van belang het doelwoord uit het zicht te leggen, omdat het hier gaat om de auditieve analyse van het woord.
Analyseren van het woord in klankgebaren
Bij het analyseren van het woord in klankgebaren wordt het doelwoord middels maximaal drie onderdelen geanalyseerd. Allereerst spreekt de begeleider het woord hardop uit en vraagt de leerling het woord te analyseren in klankgebaren (al dan niet aangepast aan motorisch niveau). Wanneer een leerling motorisch niet in staat is om klankgebaren te maken, geeft de begeleider keuze tussen twee klankgebaren per klank. Vervolgens biedt de begeleider het mondbeeld van de klank aan en wordt aan de leerling gevraagd het mondbeeld zo goed mogelijk te imiteren en daarna worden de
klankkenmerken
bevraagd en toegelicht. Het is van belang dat aan leerlingen die niet of nauwelijks spreken wordt uitgelegd hoe klanken gevormd worden om meer kennis te krijgen over de klanken. Tot slot kan een logopedist eventueel een
PROMPT
geven per klank. Deze onderdelen zijn nodig om de innerlijke spraak te ontwikkelen, waardoor het voor de begeleider en leerling zichtbaar wordt welke klanken en klankopeenvolgingen in het hoofd gehoord worden. Het aanbieden van deze drie onderdelen is afhankelijk per leerling. Klik
hier
voor uitleg.
Mate van hulp
Wanneer niet het juiste klankgebaar wordt gemaakt of gekozen, wordt least-to-most prompting ingezet om tot het juiste klankgebaar te komen. De volgende mate van hulp wordt geboden:
1) Het doelwoord wordt verlengd uitgesproken
2) Het klankgebaar van de eerste letter wordt gemaakt met spraak
3) De klankgebaren van alle letters worden gemaakt met spraak
Zodra een verkeerd klankgebaar wordt gekozen, wordt hulp op maat geboden. Op deze manier wordt voorkomen dat er foute klankgebaren worden gekoppeld aan de klank.
Foutenanalyse
Je maakt de foutenanalyse op basis van de klankgebaren die het kind in eerste instantie kiest. Er kan mogelijk worden gekeken naar de positie van de klank in het woord of naar de klank zelf.
Video toelichting
Samenvatting