Welkom bij deze cursus om leerlingen die niet of nauwelijks spreken en gebruik maken van Ondersteunde Communicatie te leren lezen en spellen met behulp van de LOeS-werkwijze (Lees Ontwikkeling en Spelling). Deze cursus is ontwikkeld door Loes Theunissen. Zij is ook de docent voor deze cursus. Lees hier meer over Loes en het ontstaan van de LOeS-werkwijze.
De cursus bestaat uit twee middagen en een e-learningdeel. Deze cursusmiddagen zijn gepland bij de start en aan het einde van de cursus. Tijdens de eerste cursusmiddag krijg je de theorie aangeboden en maak je kennis met de LOeS-werkwijze. Met behulp van de e-learning gebruik je deze kennis om de verschillende stappen van de werkwijze te doorgronden en de werkwijze vorm te geven met betrekking tot de leesmethode en de leerlingen waar je mee werkt. Je gaat ook daadwerkelijk in je eigen praktijk aan de slag met een leerling of een groepje leerlingen. Tijdens de tweede cursusmiddag wordt de casuïstiek uit de praktijk van de cursisten besproken en wordt verdieping gegeven.
In de paragrafen van dit hoofdstuk worden leerdoelen benoemd. Daarnaast is het mogelijk om te testen hoeveel kennis je nog hebt (na de eerste cursusmiddag) over de achterliggende theorie van de LOeS-werkwijze.
Voordat je naar deze paragrafen gaat, bekijk eerst deze video waar Esmee laat zien wat lezen betekent voor haar participatiemogelijkheden.
Veel studieplezier!